Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ne a fenekét nézd!

2008. január 14.
Ha választani kell az 1-esek közül, mindenképpen ez a legjobb forma
Ha választani kell az 1-esek közül, mindenképpen ez a legjobb forma

 

A régire való utalgatás ellenére az új 1-es kupé más világ, hiszen akármilyen kicsi, a tömege közel 1,6 tonna. A BMW nem Mazda, és pláne nem Lotus – Münchenben, úgy látszik, még nem divatos a zsírleszívás, az izomkúra annál inkább. A legszerényebb (nyolcmillió forintba kerülő) 120d kupé is 177 lóerős, a tesztelt 135i pedig még sokkal odébb van, mellesleg az egyetlen benzines a kínálatban. A sörivók ebbe lapátolták be ugyanazt a blokkot, amitől már az eggyel nagyobb 3-as kupéban is kis híján szívbajt kaptunk.

Úgy bizony, háromliternyi kékvérű béemvé sorhat, szívó- és kipufogóoldalon változó vezérlés, két, kisebb fajta turbó, hogy gyorsabban fel tudjanak pörögni, és elmaradjon a gázadás utáni, szívszorító hatásszünet. Már a kilowatt-adat is elég lenne lóerőnek: 225. Hát még ha kimondjuk: drájhundertzehsz pferderstarke (306 PS). Ha ilyen a XXI. századi német humor, a végén átszokok a Monty Pythonról…

Keret nincs, mint a 02-ben
Keret nincs, mint a 02-ben

Egyébként mindenfelé M feliratokat találtam a kocsin, a két küszöbön, a kormányon, a váltón, a bal taposón, ha nagyon keresek, biztosan lett volna még. Talán ezt szánták M1-esnek a BMW-nél? A lóerők, a hatgangos váltó, a sok dugattyús féknyergek, a /35-ös gumik, az állítható oldaltámaszú, kihúzható combpihentetőjű sportülések, a 15 és 17 liter között alakuló átlagfogyasztás alapján simán lehetne.

De a névadásba beleszólt a történelem, mert egy lépcsős hátú kompakttal mégsem illik elhomályosítani egy olyan autó emlékét, aminek említésekor minden alkalommal felvonják a német zászlót, és eljátsszák a Das Lied der Deutschen-t. Említett megkerülhetetlen legenda nem más, mint a középmotoros, alapvetően pályaversenyzésre épített, eredeti M1-es 1978-ból.

A német himnusz

Dallamát Franz Joseph Haydn szerezte 1797-ben, igaz, nem Németország, hanem hazája, Ausztria számára. Haydn kész szöveget kapott hozzá: "Gott erhalte Franz den Kaiser" volt a kezdősor, hiszen akkor éppen II. Ferenc volt az osztrák császár. Ám a dal elnémetesedése során Franz feledésbe merült, a végleges szöveget jóval később, 1841-ben írta August Heinrich Hoffmann von Fallersleben. Tudják, azt a bizonyos Deutschland, Deutschland über alles kezdetűt. Ezt az első (és második) versszakot ma már nem játsszák, a hivatalos német himnusz az eredeti harmadik strófájánál kezdődik: Einigkeit und Recht und Freiheit felütéssel.

Ám a XIX. században részekre tagolt Németországban szinte minden városállamnak volt saját himnusza, az egyesítéskor egy ideig a porosz lett a nemzeti dal, a Heil Dir im Siegerkranz kezdetű. A német himnuszt tehát Haydn az osztrákoknak írta, és ma a már az új szövegét is a harmadik versszaktól éneklik. Még szebb, hogy annak a bizonyos porosz, majd német himnusznak a dallamát örökölték az angolok a God save the Queen alá.

Mindenféle vicces szám, pláne egy ekkora autó műszerein
Mindenféle vicces szám, pláne egy ekkora autó műszerein

Ha egyszer szóba került, érdemes tudni, hogy ez az itt tesztelt fekete cipősdoboz 5,3 másodperc alatt van százon, míg az eredeti M1, a szuper sportkocsik szuper sportkocsija ugyanezt 6,2 alatt tudta. Azért csak van fejlődés az autóiparban. Szintén ide tartozik, hogy a közel kétszeres árú M3-nak is kell 4,8 másodperc a 0-100-as gyorsuláshoz, bár kétszáz táján már nyilván jobban kijönnének a különbségek.

Egy biztos, ez jópofa autó. A kasznija olyan, mint valami túlérett gubó, kívül kicsi, a héja vastag, nem sok hely marad benne a pépanyagnak. El is dönti a régi vitát: ha meghízik a fánk, vajon nagyobb lesz benne a lyuk, vagy kisebb? Itt a bizonyíték: kisebb.

Egy BMW, amiben nincs i-Drive. Micsoda megkönnyebbülés
Egy BMW, amiben nincs i-Drive. Micsoda megkönnyebbülés

Tényleg picike, nemcsak belül, de a forgalomban is annak érezni, és tényleg rettenetesen erős. A megvételéhez nem csupán 12 millió forint, de egy büntetőpont mentes jogsi is kell, mert ezzel hamar összejön néhány fekete maci az ellenőrzőben. A 135i becsap, benne a 100 km/h 50-nek tűnik, a 140 80-nak, városi 50-nél pedig ki akartam szállni belőle, mert azt hittem, már állok. Csak autópályára nem olyan jó vele menni, mint a normál 1-essel, mert a keret nélküli ablakoknak 150 fölött eszükbe jut Hacki Tamás, meg a téli gumik sem a csend művészei.

Ez itt mind motor. Kibuggyan a réseken
Ez itt mind motor. Kibuggyan a réseken

A motorra viszont tényleg emlékezni fogunk harminc év múlva is: lent tol, fönt szakít, középen présel, turbólyuknak semmi nyoma, talán csak ezeregynéhányszáz környékén érezni villanásnyi kelletlenséget, azt is csak önmaga jobb pillanataihoz mérve. No meg persze a moraj, ami a 135i-használatának egyik legkellemesebb része. Nem tolakszik, de erős, férfias, igaz, inkább bent hallatszik, letekert ablakkal csak a vezérlés németes fémzaját verik vissza a házfalak.

Hat gang, kell is
Hat gang, kell is

És a váltó is jó. Nem úgy, ahogy a sajtóban az elmúlt húsz év során kötelező eposzi jelzőként használták ezt a BMW-váltók mellé, hiszen azok egyre nyúlósabbak, pontatlanabbak, kelletlenebbek lettek, csak hát nehéz szabadulni egy-egy sztereotípiától, amire mindenki bólogat. Emez viszont úgy jó, mint a 02-esé volt, meg mint az E21-esé, vagy akár az E30-é – rövid úton, könnyen mozog, ott a hat fokozat, ahol kell. Sokaknak talán túl rövid is, aki a gagyibb váltókhoz való, nagyobb mozdulatokkal kanalaz, eltéveszti a síkokat.

Egyébként meglepő, hogy a 135i mennyire nem félelmetes. A gyorsulása nem pörölycsapás, valahogy magától értetődik, hogy gázadás után röviddel mindenféle fura számok fölött táncol a sebességmérő. A 135i akkor is gyors, ha kétezernél elváltunk, pedig a motor igazán elemében négy- és hétezer között van. Azon a tájon használva a 135i teljesen autószerűtlen dimenziókban mozog.

Ezen a kocsin egyforma kerekek voltak <br />elöl és hátul. A gyári (nyári) gumik elöl<br /> keskenyebbek, hátul szélesebbek
Ezen a kocsin egyforma kerekek voltak
elöl és hátul. A gyári (nyári) gumik elöl
keskenyebbek, hátul szélesebbek

És amire az ember nem készül: egészen finom a rugózás, sokkal kellemesebb, mint az M-csomagos 335d-é volt. Egyáltalán nem az az ízületzabáló sporthangolás, a futómű teszi a dolgát minden komment nélkül, pedig ez is M-es. A fékek egy fészekalja rigófióka éhségével harapnak. Először szinte zavaróan brutálisak, de egy nap autózás után már ez a természetes.

Szerencsétlenségemre éppen a legónosabban szitáló januári napokra kaptam meg a kocsit, márpedig ilyen időben 306 lóerő és a hátsókerék-hajtás kombinációja az álmoskönyv szerint rosszat jelent. És mégsem, aminek több oka is van. A 135i-ben önmegtartóztatóan működik a menetstabilizáló. Kicsit csúszkál az autó, jön a hűha, meg a homloktörölgetés, női utasoktól a jujjuj, de valójában a kocsi kézben tartja a helyzetet, mint Wolf a Ponyvaregényben az agyslagozási akciót.

Ha valaki bátor, teljesen kinyomhatja az ESP-t (bocsánat, DSC-t, hiszen ez BMW), de a 135i akkor sem vadul meg, még havon kanyarogva sem. Kicsit kitör az orra, rángatásra kicsit elindul a fara, aztán elég szinte találomra kormányozgatni a kormánnyal, és visszatalál az ívre. Ehhez hozzátartozik, hogy ebben a 135i-ben benne volt a feláras (300 ezer forint) aktív kormányzás is, ami elsőre nagyon szokatlan, de akárcsak a fura féknél, pár nap megszokást követően bármi más bénának hat utána.

 

BMW 135i - 2008
 3677
 632

És még egy finomság. Ha nem megy az ESP, belép az elektronikus sperr. a kanyarban elpörgő kereket megfogja a fékrendszer, ezért a még tapadó kerék hajtani tud. Nem olyan jó, mint egy Torsen, gázadásra az autó még harmadikban is csóválja a farát, de sokkal jobb, mintha nem lenne. Kicsit engedett ökörködni, kicsit nem engedett meghalni, köszönjük.

Ha vékonyabb lett volna a kormány, és ha nem kellett volna elköltenem egyhavi benzinpénzemet arra a százötven kilométerre, amennyit vezettem, esküszöm, nem adtam volna vissza. Egyszer élünk, halleluja.

Szíjak, rekeszek, stekkerek, hálók - akinek elég a 360 liter, jót fog szórakozni
Szíjak, rekeszek, stekkerek, hálók - akinek elég a 360 liter, jót fog szórakozni
 
A Top Gear Jeremy Clarksonjának véleménye a 135-ösről és az autó vitafóruma itt olvasható.

A ... értékelése 9/10

BMW 1 (E81/E87) 2004-

A világ talán legjobb benzinmotorja, a világ egyik legjobb futóművével, a világ egyik legmerevebb kasznijában. És kicsike. Lehet ez rossz? És voltaképpen nem is drága. Csak ne fogyasztana annyit, és férne bele több benzin.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.