Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 F1-es motor utcai BMW-kbe

Egy újabb elektromos motor kerül a legsportosabb BMW-kbe. Persze nem az ablakok, tükrök, vagy ülések mozgatására szolgáló kütyükre gondoljunk, a bajorok az M-es modellek mozgatásához használnak majd áramot.

Kép "A KERS jövő évi bevezetése a legnagyszerűbb kapcsolat lesz, amit az utóbbi tíz évben láttam a Forma-1 és az utcai autók között" - mondta Mario Theissen a BMW motorsportigazgatója nemrég, majd hozzátette: "Már a közúti járművek kutatásaival foglalkozó munkatársaim és a fejlesztési részleg is az ajtónkon kopogtat."

És valóban. Albert Biermann, a BMW sportmodelljeit gyártó M GmbH fejlesztési vezetője most elárulta, hogy azt tervezik, hogy utcai autókban is bevetik az F1-es technológiát. A Forma-1-ben 2009-től kötelező KERS (Kinetic Energy Recovery System), azaz a mozgási energia-visszatápláló rendszer lényege, hogy a fékezéskor a felszabaduló energiát összegyűjti, majd tárolja, gyorsításkor pedig felhasználja.

Összegyűjti az energiát
 
Lényegében egy elektromos hajtás, amelyben elektromotor, generátor, akkumulátor, és egy, az egészet összehangoló vezérlés szerepel. Ez pedig egy belsőégésű motorral párosítva hibrid-hajtást ad, ahogy például a Toyota Priusnál is. Persze a Forma-1-ben az egész ötször kisebb, viszont ötször nagyobb teljesítményre képes, mint a normál autókban.

Egyelőre azonban nem teljesen biztonságos, miután épp a héten a BMW egyik szerelőjét a KERS tesztelése közben megrázta az áram. Pontos időpontot nem is jelöltek meg az utcai autókban való bevezetésére. Viszont egy ideje egy hasonló megoldás már szerepel a BMW-kben.

Kevesebbet fogyaszt, de jobban megy
 
A szinte az össze új modellben szereplő fékenergia-visszanyerés (Brake Energy Regeneration) rendszer egyfajta intelligens energia-vezérlő, amely a fedélzeti áramellátást a fékezési és a motorfék-üzemállapotokra összpontosítja. Azaz lassításkor a fékenergiával töltik a kocsi hagyományos akkumulátorát, amely gyorsításkor működteti az elektromos fogyasztókat, mert ilyenkor a generátort lekapcsolja a hálózatról a nagyobb teljesítmény illetve a kisebb fogyasztás érdekében.

Nemcsak BMW, de a Ferrari is beveti  az utcai autóban a KERS-t. Az olaszok 2015-re ígérik az első hibrid Ferrarit.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.