Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A tömött erszény előnyei

Összehasonlító teszt: BMW 633CSi (1976) - BMW 635d (2007)

2007. október 26.

Ehhez nem elég a sok pénz. Ehhez stílus is kell. Mármint a veterán kupéhoz, mert sajnos az újhoz meg előbb nagyon vastag buksza kell, aztán jöhet, amit a jó ízlés diktál.

Két atléta, eltérő felkészülési módszerrel
                                                       Két atléta, eltérő felkészülési módszerrel
Bevezetés – Rövid modelltörténet
Az E24-es BMW-vel indul a 6-os kupészéria, 1976-ban. A CS-t és a CSL-t váltja, két változatban: 630CS (185 LE) és 633CSi-ként (200 LE). Két évre rá érkezik a 218 lóerős 635CSi, amitől bizonyos német korosztályok szemére máig pára ereszkedik. A következő esztendőtől itt a szerény 184 LE teljesítményű, nevében is alsóbb rangú 628-as, vele egy időben eltűnik a 630-as.

1984-ben kiveszik a gyártásból a 633-ast, cserébe itt a legerősebb 6-os kupé, az M635CSi. Hengerenként négyszelepes motorja 286 lóerős, a csodálatos M1-esből származik. Egészen 1989-ig készül a cápakupé, amikor is a 8-as széria váltja, 10 évig ez a BMW nagy kupéja.

Korunk Hatosa az E63-as, 2003-tól készül. Tesztautónk a 2007-es modellfrissítés első darabja, rögtön egy döbbenetes változattal, dízelmotorral.

Potyafotós a háttérben
Potyafotós a háttérben

Egyediség és tucatjegyek – külsők

Emlékszem, micsoda tátott szájú ámulat övezte az első hazai 6-osokat. A lapaj 7-es karcsúbb, sportosabb, elegánsabb öccse mindenkiben kontrollálhatatlan vágyakat indított. Voltam olyan merész, hogy egy eladó darabot még meg is néztem. A kecskeméti tanyavilágban, hosszas dűlőutazás után egy ecsettel (!) sárgára mázolt, bent szétvert, technikailag azonnali bezúzásra érdemes példányt találtam, akkor nagyon hosszú időre kiábrándultam belőle.

És a másik asztalitenisz-pálya
És a másik asztalitenisz-pálya

De azóta legalább 15 év telt el, a tüzelőolaj pancsolása átadta a helyét más jövedéki termékek hamisításának, és a 628/630/633/635-ösök rég nem a hirtelen gazdagodás szimbólumai. Ismét olyan embereknél vannak a még működő példányok, akikkel normális interakcióra is képes az átlagpolgár. És (újra) rájöttem, micsoda szédületesen jó arányokkal bíró, pazar autó. Természetesen keret nélküli oldalablakkal, és nekem még a B-oszlop sem zavaró. Elöl klasszikus cápa, két aprócska kerek lámpa-párral. Hatalmas, sík motorház teteje előre dől, hogy ékként fúrja magát a levegőbe. Így is fejeződik be.

Akkoriban még keskeny csík a lökhárító, mégsem nevetséges tőle: komoly köténylemezzel emelik sportosságát. Mérete – két ajtós, ne feledjük – igazán tekintélyes: 4,75 méter hosszú, 2,63 méter a tengelytáv, 172 centi a szélessége. A markánsan kiemelkedő utasfülke ellenére meglepően lapos, 136 centi.

Máshogy értelmezett sportosság
Máshogy értelmezett sportosság

Érdekes, hogy a 31 év ellenére nem sokat nőtt a BMW 6-os. Új tesztautónk 7 centivel hosszabb, 15 centivel vannak távolabb a tengelyei, felfelé másfelet gyarapodott. Egyedül a szélességében változott nagyot az arány, 1,855 méter. Apropó, arányosság. Nekem az új kupé is tetszik, de kevésbé emelkedik ki az egyenautók sorából, mint annak idején a 633-as. Sokak szerint csúnyán mellélőttek, mások szerint a piac egyik legszebb granturismója. Tény, hogy három évtizeddel ezelőtt nem volt szokás BMW-k formáján vitatkozni.

Máshogy szépek
Máshogy szépek

Bár pont a lámpái változtak, ez az a részlet, amin nem tudok hosszasan mélázni. Miközben az Alfa van olyan merész, hogy különálló fényszórókat tesz autóira, a bajorok belesimulnak az átlagba. Azért nem annyira elkeserítő a helyzet, mint a Volvónál, ahol elölről félmagasan semmi különbség a C30-S40-V50-C70 között, de amikor visszavittem a gazdájához, tétován keresett a parkolóban a sok egyforma BMW-vesétől káprázó szemmel. Ettől függetlenül szép, csak nem ezt akarja hangsúlyozni, hanem az erőt.

20 vagy 100 kilométerre négy személyes – belterek

A 635d (balra) hátul átványra szép, helynek szűk
A 635d (balra) hátul látványra szép, helynek szűk

Mindkét 6-os kupé négy személyes. Helyesebben ennyire vizsgáztatták őket. Mindkettőben ült hátul a közepesen nyurga Csikós és a langaléta Orosz kolléga: szenvedtek a hálátlanok. Pedig micsoda kocsikban kuporoghattak! Lábtér hátul mindkettőben kevés (főleg a régi szűk), az ülések a kagylósítással felületben nagynak látszanak, de gyereknek valók. A fejtér a 633-asban kicsi, a 635-ösben drámaian szűk: 188 centinél már 45 fokban félre kell fordítani. Ahogy O.P. mondta, a régiben 100, az újban 20 kilométerig hajlandó hiszti nélkül utazni. De az a húsz is fogcsikorgató lenne

 

Az új nagyon tart, de 31 évesen is tökéletes tartás, maximális a kényelem
Az új nagyon tart, de 31 évesen is tökéletes tartás, maximális a kényelem

Elöl mindjárt más. Bár az újabb itt is egy űrhajós leszállókabin meghitt közelségét biztosítja a szerkezeti elemekkel, ennek a biztonság, meg a látszatja az oka. A régi bezzeg nagy, kényelmes, mint egy limuzin. Az ülés jól tart, kellemes, szép is a félbőr. A műszerfal informatív, rengeteg ismeretlen üzenetet hordozó lámpával, kapcsolóval, ilyenekkel. Úgy látszik, az iDrive-nak volt előzménye. A CSi-ben fantasztikus részletmegoldásokat fedezünk fel, így az ülésállítás kallantyúját vagy egy hatalmas fegyver többujjas ravaszát mintázó ajtónyitót. Meg kell említeni, hogy a 31 éves 633CSi nem zörög, nem potyognak alkatrészei – némi bőrkopáson kívül tökéletes.

530 liter, mert még kellett a funkcionalitás
530 liter, mert még kellett a funkcionalitás

A csomagtartó mindkettőben döbbenetesen nagy. Konkrétan 530/450 liter – persze a veterán nyer, akkor még nem kellett kétarasznyi falvastagsággal hízelegni a töréstesztelőknek. Ebből is látszik, a BMW mindenkori legnagyobb kupéja a városi kínszenvedés helyett a hosszú, tartalmas, csomagokkal tervezett túrákra készült.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.